Agressie stopt niet vanzelf,
je moet er wel iets aan doen.
Binnendienstmedewerkers
1. Doel
Binnendienstmedewerkers kunnen aan het eind van de cursus/training verschillende soorten van agressie
herkennen en beheersen. Zij kunnen hierbij factoren benoemen die er aan kunnen bijdragen dat agressie en geweld afneemt bij hun eigen
organisatie.
2. Doelgroep
Deze training is bedoeld voor alle medewerkers van de binnendienst met klantcontacten. Deze contacten kunnen
fysiek zijn, zoals bij baliemedewerkster / receptionisten / consulenten / conciërges, verpleegkundigen / verzorgenden etc., maar uiteraard
ook telefonisch.
3. Inhoud
De training "Samen staan we sterk" voor binnendienstmedewerkers reikt uw medewerkers handvatten aan
om in een bedreigende situatie de-escalerend op te treden en de eigen veiligheid en die van collega's te bewaren. We behandelen
enige theorie over de oorsprong en diverse vormen van agressief gedrag. Daarna passen we enkele praktijkvaardigheden toe.
Aan de basis
van het praktijkgedeelte staan de ervaringen van de deelnemers. Tijdens de praktijktraining oefenen de deelnemers met een nieuw aan
te leren gedrag.
4. Resultaat
Na het volgen van de training heeft de deelnemer geleerd om:
ü Diverse vormen van agressie en geweld
te herkennen
ü Te anticiperen op toenemende onrust
ü nee’ te zeggen zonder boosheid uit te lokken
ü Met behulp van
de door de trainer en acteur aangereikte handvatten agressie om te buigen tot de-escalatie
ü Luisteren, samenvatten
5. Werkwijze
De
leerstof wordt gepresenteerd m.b.v. een beamer. Ter ondersteuning van de leerstof wordt gebruik gemaakt van foto’s en videomateriaal.
Het is mogelijk dat er een acteur deelneemt aan de trainingen
6. Cursusduur
2 dagdelen, afhankelijk van de kennis van de deelnemers.
Aanvangstijden in overleg. Acteur behoort tot de mogelijkheden.
7. Deelnemers
min. 6 en max. 12 deelnemers
8. Certificaat
Na afloop van
de cursus krijgt de deelnemer een deelnamecertificaat.